Sprint 0: 04 Apr - 18 Apr

Consegna

La seguente documentazione è stata fornita dal cliente durante questo sprint:

Definition of Ready

Il team ha definito lo stato di Ready di una User Story in base ai seguenti criteri:

  • La User Story è stata compresa ed accettata da tutti i membri

  • I tester hanno confermato la possibilità di poterla testare

  • Il Product Owner ha la visione necessaria per definirne la priorità

  • Il Team è in grado di stimarla

  • La User Story è indipendente o dipendente da altre a priorità maggiore

Definition of Done

La definizione di Done è stata concordata da tutto il team con il Product Owner, ed è stata così definita:

  • Sviluppo completo della funzionalità richiesta

  • Definizione e superamento dei test

  • Bozza della documentazione della funzionalità

  • Merge dei sorgenti nel branch main del repository Git

Registro attività

Riunioni collettive

Data

Ora

Durata

Attività

10h 6m

Totale

2021-04-08

20:45

1h

Analisi documento di specifiche

2021-04-09

14:15

35m

Intervista con il cliente

2021-04-09

15:00

1h

Resoconto intervista

2021-04-11

15:03

2h 39m

Documentazione e planning poker

2021-04-15

18:15

52m

Documentazione

2021-04-17

15:05

4h

Documentazione e partita a Scrumble

Attività individuali

Stefano Goldoni

Data

Durata

Attività

6h 30m

Totale

2021-04-08

1h

user stories

2021-04-09

1h

epic

2021-04-10

30m

use cases

2021-04-11

30m

use cases

2021-04-14

30m

documentazione SRS

2021-04-15

30m

documentazione SRS

2021-04-17

1h 30m

diagrammi di attività

Flavia Cocca

Data

Durata

Attività

15h

Totale

2021-04-08

2h 30m

brainstorming Ui

2021-04-10

2h

creazione frame in figma con relativo css

2021-04-11

1h 30m

mockup UI con relativo css (creazione componenti)

2021-04-12

1h 30m

mockup UI con relativo css (creazione componenti)

2021-04-14

3h

mockup UI con relativo css (creazione pagine)

2021-04-15

2h

mockup UI con relativo css (creazioni pagine)

2021-04-16

2h

ultimi ritocchi UI

2021-04-17

30m

Stesura documentazione partita scrumble

Chiara Calzolari

Data

Durata

Attività

12h 30m

Totale

2021-04-09

2.5h

Brainstorming UI

2021-04-10

1.5h

mockup UI con relativo css (dashboard ed elenco repositories)

2021-04-11

1.0h

mockup UI con relativo css (settings)

2021-04-11

0.5h

Prima versione del logo

2021-04-12

3.0h

mockup UI con relativo css (creazione componenti, light/dark mode)

2021-04-13

1.0h

mockup UI con relativo css (alerts)

2021-04-15

1.0h

Versione definitiva del logo

2021-04-16

0.5h

mockup UI con relativo css (Notifications e Share)

2021-04-17

1.0h

Documentazione Mockup

2021-04-17

0.5h

Doppiaggio video di presentazione

Stefano Pigozzi

Data

Durata

Attività

23h 30m

Totale

2021-04-08

4h 30m

Configurazione Discord e GitLab

2021-04-09

3h 30m

Riunione con il cliente e configurazione Taiga

2021-04-10

4h

Configurazione Penpot, Taiga, UI Design, progettazione Database

2021-04-11

3h 30m

Riunione, configurazione GitLab e project management

2021-04-12

30m

Configurazione Twitter e UI Design

2021-04-15

2h 30m

Partita a Scrumble e project management

2021-04-16

1h 30m

Project management e configurazione SonarQube

2021-04-17

3h 30m

Riunione e partita a scrumble

Giovanni Anniballi

Nota

Giovanni ha iniziato a raccogliere dati sul tempo impiegato a partire dallo Sprint 1.

Giorgio Minoccari

Nota

Giorgio ha iniziato a raccogliere dati sul tempo impiegato a partire dallo Sprint 1.

Lorenzo Balugani

Nota

Lorenzo ha iniziato a raccogliere dati sul tempo impiegato a partire dallo Sprint 1.

Risultati della partita di Scrumble

  1. Goal

    Learn

    Question

    Do team members understand the Scrum roles?

    Metric

    Knowledge of Scrum roles by questions

    Evaluation
    1

    no idea of the Scrum roles

    5

    perfect knowledge of the roles and their jobs

    Chiara

    4

    Giorgio

    4

    Giovanni

    4

    Stefano P.

    4

    Lorenzo

    5

    Stefano G.

    5

    Flavia

    4

  2. Goal

    Learn

    Question

    Do team members feel they learned the process?

    Metric

    Opinions from the participants

    Evaluation
    1

    couldn’t repeat the game

    5

    could play the game as a Scrum Master by himself

    Chiara

    3

    Giorgio

    3

    Giovanni

    4

    Stefano P.

    5

    Lorenzo

    3

    Stefano G.

    3

    Flavia

    3

  3. Goal

    Learn

    Question

    Does everyone keep up with the other players?

    Metric

    Check during every sprint retrospective if every one is on point

    Evaluation
    1

    totally lost

    5

    leads the game driving the other players

    Chiara

    3

    Giorgio

    4

    Giovanni

    4

    Stefano P.

    4

    Lorenzo

    5

    Stefano G.

    5

    Flavia

    5

  4. Goal

    Practice

    Question

    Are the game mechanics linear and repeatable?

    Metric

    Opinions from the participants

    Evaluation
    1

    feels the game is unrepeatable

    5

    feels the game could be played in any situation

    Chiara

    1

    Giorgio

    2

    Giovanni

    1

    Stefano P.

    1

    Lorenzo

    1

    Stefano G.

    2

    Flavia

    1

  5. Goal

    Practice

    Question

    Do team success in completing the game?

    Metric

    Number of User Stories completed

    Evaluation
    1

    0 to 3 stories

    2

    4 to 6

    3

    7 to 9

    4

    10 to 12

    5

    13 to 15

    Chiara

    5

    Giorgio

    5

    Giovanni

    5

    Stefano P.

    5

    Lorenzo

    5

    Stefano G.

    5

    Flavia

    5

  6. Goal

    Practice

    Question

    Do team members efficiently estimate during sprint planning?

    Metric

    Uniformity in evaluating the size and the priority of user stories

    Evaluation
    1

    abnormal difference from the other players

    5

    coherent and uniform with the group most of the time

    Chiara

    5

    Giorgio

    4

    Giovanni

    5

    Stefano P.

    4

    Lorenzo

    5

  7. Goal

    Cooperation

    Question

    Do team members know each other better?

    Metric

    Level of players” serenity throughout the game

    Evaluation
    1

    never speaks with the other players

    5

    talks friendly to anyone in every situation

    Chiara

    4

    Giorgio

    5

    Giovanni

    5

    Stefano P.

    5

    Lorenzo

    5

    Stefano G.

    5

    Flavia

    4

  8. Goal

    Cooperation

    Question

    Does the game let all players cooperate?

    Metric

    Contribution of every player during the game

    Evaluation
    1

    never puts effort in doing something

    5

    every time is willing to understand what is going on

    Chiara

    4

    Giorgio

    3

    Giovanni

    3

    Stefano P.

    2

    Lorenzo

    3

    Stefano G.

    4

    Flavia

    3

  9. Goal

    Cooperation

    Question

    Do team member consult each other about a topic?

    Metric

    Sharing of ideas

    Evaluation
    1

    never asks for an opinion

    5

    wants to discuss about every topic

    Chiara

    5

    Giorgio

    5

    Giovanni

    5

    Stefano P.

    3

    Lorenzo

    5

    Stefano G.

    4

    Flavia

    5

  10. Goal

    Motivation

    Question

    Do team members encourage collegues in need?

    Metric

    Players explain something other players don’t understand

    Evaluation
    1

    not involved by the game

    5

    always makes sure everyone is on point

    Chiara

    3

    Giorgio

    5

    Giovanni

    5

    Stefano P.

    4

    Lorenzo

    5

    Stefano G.

    4

    Flavia

    4

  11. Goal

    Motivation

    Question

    Does PO help the team?

    Metric

    Quality of PO’s advices to get better in the next sprints

    Evaluation
    1

    poor/absent advices

    5

    wise and helpful suggestions when is required

    Stefano G.

    4

  12. Goal

    Motivation

    Question

    Does the team come up with good ideas?

    Metric

    Effectiveness of sprint retrospective

    Evaluation
    1

    doesn’t express opinions during retrospective

    5

    feels the retrospective fundamental to express opinions

    Chiara

    4

    Giorgio

    5

    Giovanni

    5

    Stefano P.

    5

    Lorenzo

    5

    Stefano G.

    5

    Flavia

    5

  13. Goal

    Problem Solving

    Question

    Do team members behave well when facing a problem?

    Metric

    Level of the technical debt at the end of the game

    Evaluation

    On the game board, if the debt pawn is on the lowest stage,the evaluation is 5, for every higher stage it decreases by 1

    Chiara

    5

    Giorgio

    5

    Giovanni

    5

    Stefano P.

    5

    Lorenzo

    5

    Stefano G.

    5

    Flavia

    5

  14. Goal

    Problem Solving

    Question

    Does team organize their tasks properly?

    Metric

    Average of tasks left at the end of each sprint

    Evaluation
    1

    21+ average tasks left

    2

    16-20 average tasks left

    3

    11-15 average tasks left

    4

    6-10 average tasks left

    5

    0-5 average tasks left

    Chiara

    5

    Giorgio

    5

    Giovanni

    5

    Stefano P.

    5

    Lorenzo

    5

  15. Goal

    Problem Solving

    Question

    Does PO plan efficiently the Sprint Backlog?

    Metric

    Average of tasks left at the end of each sprint

    Evaluation
    1

    21+ average tasks left

    2

    16-20 average tasks left

    3

    11-15 average tasks left

    4

    6-10 average tasks left

    5

    0-5 average tasks left

    Stefano G.

    5

Statistiche

Gitinspector

Questa statistica è stata generata dal prof. Marcello Missiroli con Gitinspector al termine dello Sprint.

Sprint Retrospective

Sprint review

Il video di sprint review è disponibile al seguente link:

Artefatti

In questo sprint è stato realizzato il seguente documento: